Grotere ambitie CorporatieNL-leden
Uit het onderzoek blijkt verder dat leden van CorporatieNL een grotere digitale ambitie hebben dan niet-leden. Zo geeft 32% van de leden aan gebruik te maken van algoritmes, terwijl dit percentage bij nog-niet-leden op 26% ligt.
Leden van CorporatieNL zijn ook veeleisender naar hun medewerkers op het gebied van digitale vaardigheden (72%) en samenwerken (69%) dan niet leden (respectievelijk 65% en 60%). Ook hebben zij een grotere ambitie op het gebied van de inzet van nieuwe middelen zoals robots (43% versus 31%) en drones (25% versus 11%).
Volgende fase digitale transformatie
Je ziet aan alle signalen dat corporaties hard op weg zijn naar de volgende fase van de digitale transformatie. Deze transformatie bestaat uit drie fasen waarin de laatste fase zich kenmerkt door nieuwe processen, systemen en werkwijzen in een netwerkorganisatie met flexibele teams. Uit ons onderzoek blijkt dat al 17% zich in die fase bevindt en dat ongeveer 60% hard op weg is daarnaartoe.
Gevolgen voor het werk
Net als in andere sectoren zal ook het werk bij de corporatie veranderen. Sommige taken en verantwoordelijkheden verdwijnen en nieuwe komen erbij. Bij driekwart van de corporatiemedewerkers is het werk in de afgelopen drie jaren veranderd. In het onderzoek geeft 83% aan dat zij in het werk inmiddels meer gebruik maken van digitale middelen, systemen of processen in vergelijking met 3 jaar geleden.