De decentralisaties in het sociale domein hebben niet alleen tot veel extra overlast geleid, maar ook tot toenemende frustratie bij bewoners en instanties. De aanpak van verward gedrag staat op de agenda van zowel woningcorporaties en gemeenten als zorgorganisaties en politie, maar een effectieve aanpak ontbreekt vooralsnog regelmatig. Het is niet de wetgeving die in de weg zit, maar vooral onwetendheid bij de betrokken partijen. Wat mag wel en niet? Dat is onbekend. Hierdoor komen casussen te vaak niet tot een goede oplossing, met meer frustratie als gevolg.
Wat kun je teruglezen in het handboek
Wil je ook je steentje bijdragen om de tienduizenden meldingen van personen met verward gedrag terug te dringen en deze personen te helpen?
Ga aan de slag met de volgende praktische tips:
- Maak de persoon leidend
- Wees alert als woningcorporatie
- Definieer verward gedrag
- Kijk eens anders naar de problematiek
- Verbeter en verstevig samenwerkingen
- Maak problemen in de wijk bespreekbaar
- Realiseer een 24/7 meldpunt
- Wees je bewust van (toekomstige) wet- en regelgeving
- Prestatieafspraken
- Lees het volledige handboek 😉
En daarna aan de slag
Heb jij het hele handboek gelezen, maar nog brandende vragen of wil je meer kennis uitwisselen? Kom dan naar het Woon Event: Professionaliseer het wonen en geef je op voor de Workshop: omgaan met verwarde personen i.c.m. officieel exemplaar handboek Verward Gedrag. Let op! Beperkt aantal plekken beschikbaar.
Ook kun je de Trainingenpagina in de gaten houden voor de nieuwe trainingsdata is. Deze zal zeer binnenkort verschijnen.