De bouw consumeert een groot deel van de grondstoffen in Europa: 35% van het koper en 37% van het hout wordt in de bouw gebruikt. En 18% van het wegverkeer in Nederland is gerelateerd aan bouwactiviteit. Met alle milieu-impact van dien. Vandaar dat steeds meer gebouweigenaren de ambitie hebben om materialen lokaal en hoogwaardig te hergebruiken. Denk aan de renovatie van een blok ééngezinswoningen of gestapelde bouw. Er komen ontzettend veel bruikbare materialen vrij. Met een gebiedsgerichte aanpak waarin je communiceert, samenwerkt en inspireert benut je de potentie voor hergebruik dat een gebied te bieden heeft.
Met deze drie tips benut je de nog vaak verborgen potentie voor hergebruik in een gebied. Die potentie is vaak groter dan je denkt!
1. Communiceer dat er materialen vrijkomen
Zonder communicatie over de materialen die beschikbaar komen met de renovatie van een gebouw, worden kansen in het gebied niet gegrepen. Het werk in de aanloop van de renovatie gebeurt vaak achter gesloten deuren op kantoor van aannemers en architecten. Maar juist dan is het belangrijk dat je begint met communiceren over materialen die je in het gebied om het gebouw heen wilt aanbieden voor hergebruik. Als je pas bij aanvang van de bouw begint met communiceren, ben je te laat. Afnemers van de materialen hebben namelijk tijd nodig om te bedenken wat zij gaan doen met het materiaal.
2. Laat zien wat de mogelijkheden zijn met het materiaal
Vrijkomende gebouwonderdelen als kozijnen, balken, deuren of isolatiemateriaal; vaak zijn ze niet één op één in een ander gebouw te hergebruiken. Ze moeten worden herontwikkeld naar bijvoorbeeld een nieuwe gevelpui. Het gevaar is dat mogelijke afnemers in het gebied alleen een stapel balken ziet, in plaats van wat je er daadwerkelijk mee kan doen. Werk daarom samen met een partij die inspirerende schetsontwerpen kan maken van producten en gebouwonderdelen, bestaande uit hergebruikte materialen. Dat brengt potentiële afnemers in het gebied op ideeën. Een paar kozijnen trekt niet aan. Een broeikas of gevelpui wel.
3. Verbreed je zoektocht door samen te werken
In een circulaire economie moeten we zoeken naar een tweede bestemming voor gebouwonderdelen. De sloper bellen is daarbij geen circulaire optie, want in veel gevallen wordt hierdoor laagwaardig en niet lokaal hergebruikt. Verbreed daarom je zoektocht door samenwerking te zoeken: intern kan je projectleiders benaderen van andere bouwprojecten of zij de materialen kunnen gebruiken. Extern kan je kijken naar andere partijen met vastgoed in de omgeving, zoals de gemeente en andere woningcorporaties. Zoek de projectleiders in deze organisaties op en vraag of zij projecten hebben waar behoefte is aan bouwmateriaal.