Minder en overzichtelijkere regels
De wetgevingsoperatie moet leiden tot minder en overzichtelijkere regels. Minder regels vanuit het rijk en meer decentraal regelen is het motto. Voor milieuaspecten (zoals geluid, trilling, geur) betekent dit dat het rijk een standaardnorm stelt, waarvan gemeenten kunnen afwijken. Hoe een gemeente met deze afwegingsruimte omgaat, regelt zij in het omgevingsplan. Het omgevingsplan bevat alle gemeentelijke regels over de fysieke leefomgeving. Het is de opvolger van het bestemmingsplan, maar bevat bijvoorbeeld ook regels die nu in gemeentelijke verordeningen zijn vastgelegd en over de fysieke leefomgeving gaan (bijvoorbeeld regels over geluid bij evenementen).
Meer maatwerk
Doordat het stellen van regels over de fysieke leefomgeving meer wordt overgelaten aan gemeenten, is maatwerk mogelijk. Van een milieuregel die belemmert dat in een kantoorpand aan de rand van een industrieterrein tijdelijk woningen worden gerealiseerd, kan straks mogelijk worden afgeweken. Keerzijde van deze flexibilisering en decentralisatie van regelgeving is dat bepaalde belangen niet meer uniform beschermd worden. Dit leidt tot rechtsongelijkheid tussen gemeenten en minder zekerheid of bepaalde belangen beschermd worden.
Een voorbeeld hiervan is dat op rijksniveau bepaalde bruikbaarheidseisen en toegankelijkheidsnormen voor woningen geschrapt worden (die nu in het Bouwbesluit zijn opgenomen). Neemt een gemeente soortgelijke regels niet op in haar omgevingsplan, dan is niet geborgd dat (nieuwbouw)woningen toegankelijk zijn voor mensen met een beperking.
Ruimte voor initiatief
Waar momenteel geldt ‘nee, tenzij’, is straks het credo ‘ja, mits’: in principe is er ruimte voor het initiatief, mits het binnen bepaalde kaders wordt uitgevoerd.
In het verlengde daarvan ligt de wijziging dat bouwen straks niet langer ‘vergunningplichtig, tenzij vergunningvrij’ is. Bouwen wordt onder de Omgevingswet namelijk in de basis vergunningsvrij. Slechts in uitzonderingssituaties geldt toch een vergunningsplicht. Deze vergunningplicht voor uitzonderingsgevallen wordt gesplitst in:
- (1) een vergunning over de technische regels voor een bouwwerk
- (2) een vergunning voor de regels van het omgevingsplan