Hebben we de corporatie anno 2016 zo voorspeld?
De primaire of ERP-systemen lijken nu echt te leiden tot efficiencyverbetering, bijvoorbeeld door betere workflowondersteuning en informatievoorziening. De portals schieten als paddenstoelen de grond uit en onze klanten kunnen eindelijk online met ons gaan communiceren, wat in de meeste sectoren toch al heel wat jaren het geval is. Corporatiemedewerkers gaan met tablets de wijken in en werken met apps. Foto’s en filmpjes ter ondersteuning van het werk wordt gemeengoed. Ook in de techniek zijn verschillende ontwikkelingen zichtbaar: denk aan bewaking en monitoring van de werking van installaties in gebouwen, digitale sleutels met codes en virtuele woningbezoeken. Hebben we dit 10 jaar geleden ook voorspeld of is dit nu toch een beetje een verrassing? Ik denk het laatste!
Win-win: efficiënter én een betere dienstverlening
We beschikken over steeds meer informatie over het bezit en onze bewoners, en we gaan steeds meer sturen op basis van data: Big Data. Hierdoor doen we de goede dingen op het juiste moment zowel vanuit perspectief van de techniek als in de interactie met de bewoner. Dit leidt tot een betere dienstverlening en het is ook nog een stuk efficiënter.
Geleidelijk, of eigenlijk gewoon langzaam
Ook bij Rochdale zijn deze ontwikkelingen op alle genoemde terreinen zichtbaar, maar het gaat allemaal wel geleidelijk en dus langzaam. Ik denk dat dit wel herkenbaar is voor onze sector als geheel. Kijken we om ons heen, dan zien we nog verdergaande ontwikkelingen. Zaken waar we 10 jaar terug niet van dachten dat dit mogelijk zou zijn. Deze ontwikkeling heet robotisering, nog weer een stap verder dan digitalisering. Het werk wordt dan niet ondersteund door computers, maar door die computers geheel of gedeeltelijk overgenomen. Denk aan de zelfrijdende auto of computers die communicatie met klanten overnemen.
Een belletje van een robot
Bij Rochdale is in 2014 een belcomputer geïnstalleerd waar de software zelf klanten belt als er sprake is van huurachterstanden. Het werk wordt dan min of meer overgenomen door de computer, met uiteraard ook als gevolg dat minder menselijke capaciteit nodig is.
Interessante vraag is: waar staan we over 10 of 20 jaar? Is de zelfrijdende auto dan gemeengoed en wat doen dan onze medewerkers tijdens de reistijd? Of gaat het nog verder en hebben we over 20 jaar de Rochdale Robovakman? Wie het weet mag het zeggen.
Naar mijn inschatting staan we nog maar aan het begin van digitalisering, laat staan robotisering. Bij corporaties is nog een wereld te ontdekken en ontwikkelen op dit gebied! Aan ons de uitdaging om hier ook daadwerkelijk mee aan de slag te gaan.