Denk aan:
- meer en betere inzichten in wat klanten willen en veel meer mogelijkheden om met hen te interacteren
- kostenbesparing op onderhoud door beter inzicht in de actuele staat van panden en noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden
- veiligere woonomgevingen
- …. et cetera.
Om deze voordelen op maal te benutten, moet essentieel aan 2 voorwaarden voldaan zijn.
Help uw medewerkers bij de digitalisering
De organisatie moet de digitale wereld begrijpen. Dit kan lastiger zijn dan het lijkt. Zo is het een bekende misvatting dat alle medewerkers van een corporatie zelf al leven in een steeds digitaler wordende wereld en daarom dus vanzelf ook in hun werk steeds meer ‘digitaal zullen gaan’. Zo werkt dat niet: medewerkers zullen de middelen moeten krijgen om de digitale belofte waar te maken en bovenal moeten zij zelf worden geholpen om de digitale werkelijkheid toe te kunnen passen.
Vertrouwen
Daarnaast dient altijd de schaduwzijde van de digitale wereld in de gaten gehouden te worden. “Everything is connected and nobody is in charge” is een adagium dat de mogelijkheden, maar ook de gevaren van digitalisering goed aangeeft. Misbruik en criminaliteit blijkt namelijk ook digitaal te gaan en omdat in de digitale wereld niemand de controle heeft over alles, vergt aanpak daarvan een geheel ander denken. Het is onontbeerlijk dat de digitale corporatie dit denken gaat beheersen. Immers, slagen in de digitale wereld gaat alleen indien men het vertrouwen van de klanten weet te behouden en juist dat vertrouwen kan door ongewenste activiteiten geschaad worden.
Digitalisering biedt eindeloze mogelijkheden
Kortom, een solide organisatie in de digitale wereld bouwt haar fundament op 2 pijlers: het maximaal benutten van de mogelijkheden die digitaal gaan biedt en tegelijkertijd zorgen dat klanten het vertrouwen in de digitale corporatie blijven behouden. Voor corporaties die dat voor elkaar hebben, zijn de mogelijkheden in de digitale wereld eindeloos.
Dit artikel is een bijdrage van Jan-Jan Lowijs (manager risk services Deloitte) aan de themaweek ‘De digitale corporatie’.