Wonen Zuid ging het experiment aan. Als eerste woningcorporatie in Limburg. Op het braakliggende terrein van de voormalige Campinafabriek in Roermond start najaar 2019 de bouw van 42 woningen in de sociale huur: 10 basis- en 6 stadswoningen met een eigen tuin, 15 appartementen met lift, 7 tiny houses, een werk/ ontmoetingsruimte voor kleine ondernemers met nog eens 4 appartementen erboven en een gezamenlijke binnentuin. Een project dat de naam Area-M kreeg en inmiddels bijna zijn eerste huurders kent. De woningtypen, werkruimte en de leefomgeving zijn van begin af aan mee ontworpen door een actieve community van geïnteresseerden. Binnen kaders want ja, er is een vast budget en nee, de aannemer is niet zelf te kiezen. Maar daarbinnen ligt een zee van mogelijkheden, keuzes en ruimte voor beslissingen.
Het merk Area-M: ondernemend, avontuurlijk en creatief
“Voor Wonen Zuid is Area-M een belangrijk en leerzaam project,” zegt Christian Finders, projectleider van Area-M. “Het geeft ons inzicht in de klantwensen en -behoeften van een specifieke doelgroep en hun leefstijl. Een niche in onze brede klantenkring maar wel een die op dit moment onvoldoende wordt bediend en waar wij het verschil voor willen maken.”
Een groep die behoefte heeft aan een vernieuwend maar toch betaalbaar concept en die de woningcorporatie omschrijft als ‘ondernemende, avontuurlijke en creatieve geesten’, gebaseerd op het Mentality leefstijlenmodel van Motivaction. Mensen die open minded zijn, naar anderen en andermans ideeën, lezen we op de website area-mroermond.nl. Van wie socializen mag maar niet moet en waar iedereen een gevoel voor verantwoord wonen en leven heeft.
De kracht van een doordachte campagne
Maar de hamvraag is natuurlijk: hoe vind je mensen die passen binnen deze leefstijl en die zo ver op voorhand willen meedenken over een huurwoning? En hoe begin je een CPO-proces als alles open ligt? “Om mensen te werven zijn we een campagne gestart onder de naam Area-M met als slogan This is your playground”, legt Sigrid Maessen, medewerker marketing, uit. “Allereerst konden mensen online, al swipend naar links of rechts, hun eerste wensen en voorkeuren delen: een gezamenlijke tuin of liever je eigen buiten, een parkeerplaats voor de deur of een auto delen, stedelijke architectuur of liever landelijk?
Ruim 600 mensen uit Roermond en omstreken hebben daarop gereageerd waarna de eerste uitgangspunten zijn ontstaan. Vervolgens hebben we de campagne verder uitgerold via on- en offline communicatiekanalen waar de doelgroep zich bevindt, zoals cultuur- en muziekfestivals, bijzondere winkeltjes en ateliers en kleinschalige eetgelegenheden. Zo hebben de eerste geïnteresseerden zich gemeld en konden we begin 2017 starten met de bijeenkomsten.”