Ziezodan pakt onderhoudsprocessen slimmer en efficiënter aan

Vastgoed / 24 februari 2025
Redactie
Redactie
Redactie, CorporatieNL

We verwelkomen bij CorporatieNL een belangrijke dienstverlener voor dagelijks onderhoud als nieuw lid. Ook alle mensen die voor Ziezodan werken, horen er voortaan bij. De organisatie sluit daarmee aan bij een groeiend aantal corporaties, kennisinstellingen en marktpartijen die met hun expertise, inzet en aanwezigheid een succes maken van alle events, commissies, publicaties en bijeenkomsten die bij elkaar leiden tot een thuis voor iedereen in 2030.

Wie zijn de mensen achter Ziezodan en wat doen zij zoal? We vragen het aan Simon Helder, Algemeen Directeur.

Kun je vertellen wat Ziezodan precies doet?

Simon: “Ziezodan is dé dienstverlener voor dagelijks onderhoud in vastgoed. Wij ontzorgen woningcorporaties op het gebied van dagelijks onderhoud. Door ons innovatieve platform verbinden we huurders, onderhoudspartijen en woningcorporaties. Minder stappen, minder systemen en minder overdrachtsmomenten maken het onderhoud efficiënter en minder foutgevoelig. Dit levert een hogere huurdertevredenheid en een daling van de kosten in de keten op. Woningcorporaties krijgen meer grip door realtime inzicht in de keten van dagelijks onderhoud. Met Ziezodan wordt het onverwachte beheersbaar en het onvoorspelbare planbaar.”

Wat kunnen de leden van jullie leren oftewel wat heb je de leden te bieden op het gebied van bijvoorbeeld kennis?

Simon: “Leden kunnen bij ons expertise opdoen over hoe zij hun onderhoudsprocessen kunnen digitaliseren zonder de menselijke touch te verliezen. We delen graag onze ervaringen over hoe digitale transformatie leidt tot hogere huurderstevredenheid en efficiëntere samenwerking met onderhoudspartijen. Ook kunnen leden leren van onze praktijkcases waarin we laten zien hoe transparantie in het onderhoudsproces zorgt voor betere resultaten voor alle betrokkenen.”

“Zo helpen we o.a. huurders met onze instructievideo’s om kleine klussen zelfstandig aan te pakken, van batterijen vervangen tot eenvoudige checks. Dit betekent niet alleen minder reisbewegingen voor monteurs, maar ook meer vrijheid voor huurders: geen wachttijden en geen vrije dagen voor een bezoek van de onderhoudsmonteur. Dit is niet alleen duurzaam, maar verlaagt ook de onderhoudskosten.”

Wat kunnen de leden voor jullie doen of waar kunnen ze jullie mee helpen?

Simon: “De woningcorporaties in dit netwerk zijn voor ons waardevolle gesprekspartners. Hun praktijkervaringen en dagelijkse uitdagingen helpen ons om ons platform continu te verbeteren en nog beter af te stemmen op de behoeften in de sector. We staan open voor corporaties die met ons willen meedenken over innovatieve oplossingen voor hun onderhoudsprocessen. Door het delen van hun specifieke user cases en wensen kunnen we samen werken aan het verder optimaliseren van vastgoedbeheer.”

Waarom hebben jullie je aangemeld als lid van CorporatieNL?

Simon: “We hebben ons aangemeld voor dit netwerk omdat we geloven in de kracht van samenwerking binnen de corporatiesector. Als innovatieve dienstverlener willen we niet alleen oplossingen bieden, maar ook actief deel uitmaken van de gemeenschap die werkt aan de toekomst van sociaal wonen. Dit netwerk biedt een unieke kans om direct in gesprek te zijn met woningcorporaties, te leren van hun ervaringen en samen te werken aan verbeteringen in de sector. We zien onszelf als een partner die met corporaties meedenkt over de uitdagingen van morgen, of het nu gaat om digitalisering, verduurzaming of het verhogen van huurderstevredenheid. Door deel te nemen aan dit netwerk kunnen we deze partnerschapsgedachte verder vormgeven en gezamenlijk bouwen aan innovatieve oplossingen voor de sector.”

Is er iets dat we beslist moeten weten over jullie organisatie of is er iets verrassends dat we nooit bij of van jullie zouden verwachten?

Simon: “Wat wellicht verrassend is, is dat wij niet alleen onderhoud slimmer en efficiënter maken, maar ook een maatschappelijke bijdrage leveren met onze ‘ogen achter de voordeur’ module. Tijdens reguliere onderhoudswerkzaamheden krijgen vakmensen soms signalen mee van verontrustende zaken, zowel technisch als sociaal. Bijvoorbeeld de staat van de woning, onrechtmatig gebruik van de woning of een niet-pluis gevoel. Daarmee hebben vakmannen een belangrijke rol. Zij kunnen deze zaken signaleren en doorgeven via de module in onze monteursapp. Zo maken we ieder contactmoment met de huurder nog waardevoller en dragen we ook bij aan sociaal beheer en een veiligere woonomgeving.”